Před vstupem do wilderness se ukáže bezpečnostní oznámení, které má zamezit nechtěnému ,,vběhu“ do wildy. Nebo zamezit oblíbenému typu podvodu, obchodu ve wildy (princip takového podvodu je jednoduchý, někdo vám nabídne hodně drahou věc za směšnou cenu, ale řekne, že bude obchodovat jen nad EdgeVille např. Na wildy lvl 5 kde vás zastunuje a zabije a vy dropnete peníze na nákup).
Ve wildy samozřejmně nemůže útočit každý na každého, možnosti výběru nepřítele určuje krom sebevědomí i tzv. Wilderness level number který určuje o kolik ,,bodů“ od vašeho combat levelu může být nepřítel. Například s cmb 80 můžete na začátku wildy...
...útočit na cmb lvls 79 a 81. Wildy lvl postupně stoupá s tím jak daleko severně zajdete. Dalším určujícím znakem wildy je dělení na multicombat a normal zony. V multicombat zone může útočit libovolný počet hráču na jednoho nepřítele. V normal zoně sou to souboje ,,na férovku“ to znamená 1v1. Do wildy levelu 20 máte ještě možnost teleportem utéct z boje. Na vyšším levlu už to možné není.
Červeně jsou označené multicombat zóny.
(mapa převzata z www.runescape.com)
Tato lebka se vám objeví nad hlavou.
Znamená to, že když vás zabijou příjdete o všechny věci, omezit se to dá dovedností prayer (protect item..lvl 25) která chráni nejcennější věc kterou u sebe máte, nebere se to však podle cen mezi hráči, ale podle rs ceníku. Bez lebky vám zůstanou jako obvykle tři věci (s prayerem 4).
Jak přežít a zvítězit:
Mezi základní znalosti o wildy patří tzv. Combat triangle. Protože combat skilly (nebo chcete li- možnosti jak útočit) jsou ve světě RuneScape tři (warrior, ranger, mage) každý typ útoku a brnění ma svoje silné a slabé stránky.
a) Warrior
- Výhody: Melee válečníci spoléhaji jen na hrubou sílu (Strenght lvl). Obvykle sou vyzbrojeni nejsilnějším možným brněním (rune full např.), štítem a melee zbraní jako je scimitar nebo battle axe, které jim dávaji velké výhody proti rangerům, kteří používaji jednoduché brnění, které meč snadno prorazí a brnění je poměrně dokonale chrání proti šípům nebo boltům.
- Nevýhody: Melee brnění mají velmi nízkou odolnost proti magii, tím pádem souboj s mágem je většinou předem prohraný. Další nevýhodou je velká nachylnost k bindování a protože meleer může útočit jen přímo u hráče tak zabindovaný se nemůže bránit ani útočit. Další nevýhodou může být vysoká váha brnění, kvůli které se v nejhorším špatně utíká.
b) Mage
- Výhody: I když mág vypadá na první pohled křehce, zdání může klamat a to pozná každý meleer, který se rozhodne zaútočit na mága. Kombinace bindování a útočných kouzel je většinou smrtící.
- Nevýhody: Magická brnění postrádají obranu proti ranger útokům, tím pádem jsou pro rangery snadným cílem. V tomto případě nepomůžou ani bindovací kouzla, protože ranger může utočit stále ,,dalekonosným“ útokem.
c) Ranger
- Výhody: Lehké a agilní brnění, které je typické pro rangery jim dává skvělou obranu proti mage útokům. Rangeři jsou ze všech tří možností nejpřízpůsobivější, protože mága porazí a díky nízké váze meleerovi utečou.
- Nevýhody: Aby mohli být rangeři dostatečně agilní k střelbě z luku museli obětovat značnou část melee obrany a mohutnosti brnění to z nich dělá skvělé cíle pro meleery.
Variabilita: Každé PK (player killer, ,,pékáčko“) si musí najít pro něho nejlepší kombinaci brnění i zbraní. Osobně doporučuju ranger brnění s bindovacíma kouzlama a lukem. Eventuálně mág vybavený scimitarem..ale je to na vás.
Výbava
Jak je z předchozího přehledu jasné, vaše přežití bude zálezet jak na skillech a zkušenostech tak i na tom co si oblečete...
a) Brnění
Každý typ brnění má svoje specifické vlastnosti, které vás podstatně ovlivní. Kromě defendu se oplatí se koukat i na Prayer bonus, u zbraní hlavně na Strenght bonus.
Melee brnění většinou určuje defend a váha.
- Helmy : dělí se na medium a full helmy. Med helmy jsou lehčí a mají menší nevýhody proti mage útokům, full helmy mají vyšší defend.
- Hrudní pláty : dělí se na chainmaily a platemail.
-
- Chainmail je brnění složené z malých kroužků ,které skvěle odrážejí slash útoky a sou schopné absorbovat crush útoky ,ale neporadí si s stab utokem protože ,,píchání“ mečem kroužky prorazí.Chainmaily nemají tak dobrou obranu proti ranger útokům, ale ani není tak jednoduché na ně čarovat.
- Platebody je těžší a odolnější než chain. Má lepší obranu proti rangerům, ale zároven větší postihy proti mágům. Nevýhoda platebody je nízká odolnost proti crush útokům které plate nedokáže absorbovat tak dobře jako slash nebo stab.
- Štíty : i u štítu sou dva typy. Kitesheild a squareshield. Obě varianty sou skvělý doplněk pro melee výbavu. Oba štíty zvyšujou ranger defend i postih proti mágům.
- Squaresheild také dobře blokuje slash útoky, jeho slabina však spočívá v crush útocích.
- Kitesheild velmi dobře blokuje slash útoky, ale je snadné ho prorazit stabing útokem.
- Poslední..speciální variantou je Anti-Dragon sheild.
Ranger výbavu definuje flexibilita a dobra magická obrana.
Ranger plates: Dělí se na Leather a DragonHide armour. Obě mají dobrou odolnost proti slash útokům, ale nízkou odolnost proti stab útokům...lehké brnění totiž jde snadno propíchnout. Dragonhide brnění je silnější verzí Leather brnění, oplývá také silnější obranou a přidává větší ranger bonus.
Magické brnění nepřidáva vysoké defendy proti melee či ranger útokům, ale velkou výhodou je bonus na magický utok, který značne zvyšuje šanci na úspěšnost kouzla i velikost damage.
- Mage robe : jediné free mage brnění.
- Monks robe : Speciální brnění s vysokým prayer bonusem, ale taktéž nízkou obranou. Hojně používane profesionálními PK.
b) Zbraně
Melee:
Ve zbraních se zaměřím jen na ty běžne používané (jít ve free do wildy s dagger je sebevražda). Proto tady bude jen přehled Scimitarů, Long swordů, Battle axe a Two hand swordu.
- Scimitar (6/10): je zbraň primárně určená pro slash útoky. Stab útok je tím pádem slabší. Podle mých zkušeností je scimitar nejpoužívanější PK zbraň kvůli rychlosti i možnosti vysokého zranění. Jako slash zbraň se hodí proti leather a hide brněním.
- Longsword (5/10): přítel každého pořádného bojovníka. Long sword vyniká v stab a slash útoku, a protože je pomalejší než Scimitar jde s ním způsobit větší zranění. Navíc má možnost controlled útoku který dělí combat zkušenosti mezi všechny tři cmb skilly (Att, Str, Def).
- Battle axe (Rychlost 4/10): podobně jako obouruční meč je battle axe pomalá zbraň způsobující masivní poškození. Její crush útok projde brněním nepřátel témeř bez obtíží, proto je ve wilderness často používaná na free světech.
- Two hand sword (Rychlost 3/10): 2H...Nejmocnější a nejpomalejší zbran ve hře. 2H sword je dokonce tak těžký, že neumožnuje nosit štít současně s 2H. Jedinou nevýhodou je nemožnost používání stab útoků.
Ranger
- Short bow (Rychlost 6/10): Krátký luk je rychlejší než jeho delší varianta, ale rychlost je vyvážená nižším dostřelem a tím že shortbow způsobuje nižší zranění. Kvůli rychlosti je však používanější.
- Long bow (Rychlost 4/10): Viz. Shortbow.
Mage
Ve free mágove používají jen elementar staffs, které nahrazují určitý typ elementárních run. Základní magická hůlka umožnující autocasting utočných kouzel. Podle jména nahrazujou určitý typ elementárních run.
Šperky
Ve free světech nejsou enchantované prsteny tudíž si musíte vybrat jen vhodný náhrdelník.
- Pro meleery se doporučuje amulet of strenght. (enchantovaný ruby amulet).
- Pro rangery se doporučuje amulet of Amulet of accuracy. (odměna z Imp Catcher Questu).
- Pro magy se doporučuje amulet of mage. (enchantovaný safírovi amulet)
- Pokud jste bohatší, nejlepší volbou pro všechny je amulet of power, který je bohužel nejdrahší. (enchantovaný diamont amulet)
Další výbava
Když už máte jasno v tom, co si do wilderness oblečete a jakou zbraň budete používat, další věcí na řadě je naplnění inventáře. Meleerům se doporučuje používání Strenght Potionu + jídla, ostatním typům bojovníků jen jídlo. Při výběru jídla do wildy je nejlepší vybrat nejlepší možné (Swordfishe..přinejhorším Lobstery), protože když vám dojde jídlo je po vás a dropnete celou pracně vydřenou výbavu. Poslední, i když trochu zbabělou, radou pro vás je brát si do inventáře i teleport, se kterým můžete v klidu utéct z boje.
Ostatní
Ať už máte nebo nemáte na nejlepší možnou výbavu jedinou věcí, která bude určovat vaše úspěchy budou vaše skilly. Strenght, Mage, Ranged a Hitpoints levly budou to jediné co stojí mezi přežitím-smrtí ve wilderness.
Poslední věc na kterou bych rád upozornil je Prayer lvl, od levelu 37 máte možnost používat protekce, takže i váš prayer lvl může do jisté míry určovat vaše úspěchy.
Zajímavá lokace ve Wildu
První místo které bych rád zmínil je Chaos temple a Outpost nad Varrocem. Je to časté místo výskytu PK klanů, dá se zde dobít prayer navíc se odsud dá teleportovat díky tomu, že se tato lokace nachazí na nízkem wildy lvl.
Další oblíbenou dvojici míst jsou Ruins, ve kterých se nachazí kupodivu funkční pec a vedle Ruins jsou Hobgoblin mines, kde je velká koncentrace mithrilové i adamantové rudy. Tím pádem je to s trochou odvahy skvělé místo k miningu i smithingu.
Další z míst. které bych rád zmínil je Bone Yard, kde se i přes velký počet Skeletonů dobře expí prayer, protože na zemi leží desítky bones i big bones.
A teď zpátky k PK místům. Jedno z nich je Black Knight‘s Fortress. Tato pevnost je dalším oblíbeným místem jak klanů tak i samostatných PK.
Kolem lvl 40 wildy se nachází další prayer svatyně. Moc pk jsem u ní nepotkal, takže je relativně bezpečná.
Když jste velmi dobří mineři můžete vyjít jestě kousek výš, obejít zleva Lava maze(ve free světech nemá význam) a naleznete runite ore (Dva ,,kameny“). Tady už začíná přituhovat, protože tohle je jedno z nejoblíbenějších PK míst společně s Demonic Ruins a i když tu není multicombat zóna, mineři většinou nenosí mnoho jídla, takže stačí i jedno PK. Další nevýhodou je to, že runite se respawnuje přibližne jednou za 20minut, takže po většinu dne bývá runite vytěžená v mnoha světech.
Poslední místo, na které chci upozornit jsou Demonic ruins. Nejčastější místo smrtí ve wild, místo kde se scházejí klany, kde se pořádají clan wars a podobně. Určitě nedoporučuju na tomto místě zůstavat po delší dobu sám.